Kevään 2024 ohjelmatietoja

Kokoontumispaikkamme on jälleen maaliskuusta alkaen Omenamäki. Kaikki toistuvat tapahtumat ovat siellä kello 15.30-17.00, tavallisesti kokoustila Melbassa. Vertaistukiryhmä on aina kuukauden 3. maanantaina, omaisryhmä kuukauden 2. maanantaina ja lauluhetki kuukauden 4. torstaina. Katso kalenteri alla tai seuraa lehti-ilmoituksia (Itäväylä ja Uusimaa)!

Omenamäki blir igen vår mötesplats, i regel kl 15.30-17.00, mötesrummet Melba. Kamratstödgruppen möter den tredje måndag varje månad,  gruppen för de närmaste den andra måndag, sjungare den fjärde torsdagen. Kalendern finns nere eller följa annonser i Itäväylä och Uusimaa.

*Vertaistukiryhmä/Kamratstöd: ma/mån 20.5.

**Omaisryhmä/De närmaste: ma/mån 13.5.

***Lauluhetki/Sjungruppen: to/tors 25.4., to/tors 23.5. (Kitarasäestyksen kera! Vi har nu gitarrackompanjemang!)

Toukokuun vertaistukiryhmään 20.5.2024 kello 15.30 Omenamäessä saamme vieraaksi Trager-terapeutti Sari Kauppilan. https://trager.fi/trager-terapiaa/

Trager-terapeut Sari Kauppila besöker oss i kamratstödgruppen den 20. maj klo 15.30 i Omenamäki

Liikunta

Porvoon kaupungin liikuntaryhmät jatkuvat 8.1.2024 alkaen, kts alempana ja Porvoon kaupungin liikuntaesite. Borgå stads motionsgrupper fortsätter, vår egen grupp i simhallen tisdag kl 15-14.45.

Parkkismakkarat ke 5.6. Kokonniemessä. Korv och koppling med parkkisvänner onsdag den 5 juni i Kokonniemi.

*Vertaistuki, mitä se on?

Keskustelemme luottamuksellisesti. Kerromme kokemuksistamme, kuulemme toisilta heidän kokemuksiaan esim. lääkityksestä, sairauden oireista, mahdollisuuksista hoitaa hankalia oireita, lääkäreistä, liikunnasta ym. Mukaan voi tulla sairastavan lisäksi omainen tai saattaja.

**Omaisryhmä, mitä se on?

Keskustelemme luottamuksellisesti. Vertailemme kokemuksiamme ja mietimme ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin. On myös asioita, joilla ei halua kuormittaa sairastavaa läheistä. Osallistuja on läheinen, puoliso tai perheenjäsen.

***Lauluhetki, mitä se on?.

Laulaminen rentouttaa, voimistaa keuhkoja ja vahvistaa puhe-elimiä. Myös mielihyvähormonit saadaan liikkeelle ja virkistymme. Laulamme 1940-1980 -luvun lauluja, toiveet otetaan huomioon. Mukaan voivat tulla kaikki kerhon piirissä olevat, jotka haluavat kokea yhdessä laulamisen ilon. Laulunumeroa ei kysytä, jokainen laulaa äänellään.

* Kamratstöd, vad är det?

Våra diskussioner är konfidentiella. Vi talar om våra erfarenheter, om läkare, om motion; hur vi har det med läkemedel, olika symptomer etc. För några tillfällen får vi experter att svara våra frågor. Närmaste eller hjälpare kan vara med.

**Gruppen för de närmaste, vad är det?

Våra diskussioner är konfidentiella. Vi jämför våra erfarenheter och försöker finna utlösningar till problem. Det finns också diskussionsämnen med vilka man inte vill belasta den sjuka. Gruppen består av makar, familjemedlemmar eller vänner.

***Sjunggruppen, vad är det?

Man kan koppla av med sjungandet, det förstärker lungorna och talorgan. Sjungandet får också endorfiner samt dopaminen strömma in. Vi blir piggare och lyckligare. Vi sjunger låter från 1940-1980-talen. Alla kan komma med som vill ha glädje från att sjunga tillsammans. Sångnumret frågas inte.

Menneitä tapahtumia

Kevät 2024

15.4. Vertaistuki, Omenamäki

8.4. Omaisryhmä, Omenamäki

21.3. Lauluhetki, Omenamäki

18.3. Vertaistuki, Peppi Haapalan esitys, Omenamäki

11.3. Omaisryhmä, Omenamäki

22.2. Lauluhetki, Itäinen Pitkäkatu 25 D

19.2. Vertaistukiryhmä, kirjasto

12.2. Omaisryhmä, kirjasto

25.1. Lauluhetki, Itäinen Pitkäkatu 25 D

15.1. Vertaistuki, kirjasto

Lisäksi kerholaiset ovat osallistuneet Porvoon kaupungin järjestämiin liikuntaryhmiin:

- maanantaisin tuolijumppa (mahdollista osallistua etänä), Uimahalli

- tiistaisin Parkinsonin tautiin sovellettu liikunta, Uimahalli

- tiistaisin, keskiviikkoisin, torstaisin matalan veden jumpat, Uimahalli

- maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin tasapainojumpat eri paikoissa

sekä sisäcurlingiin tiistaisin ja pukkaan perjantaisin yhdessä Porvoon Invalidien kanssa Kokonhallissa.